Talliosake myy ja vuokraa rakentamiaan monitoimitiloja, jotka soveltuvat mm. autotalliksi, toimitilaksi, varastoksi, harrastustilaksi tai sijoituskohteeksi. Asuntojen neliökoot pienenevät jatkuvasti, pienyritysten määrä kasvaa ja ihmiset haluavat tehdä asioita käsillään informaatioähkyn vastapainoksi. Siksi tämän tyyppisillä tiloilla on kasvava kysyntä, ja mielikuva perinteisistä autotalleista haluttiin muuttaa täysin.

Kampanjan ideointi

Aloitimme työskentelyn yhteisellä brändikylvetys-työpajalla, jossa pureuduimme perusteellisesti Talliosakkeen strategiaan ja asiakkaisiin. Kävi ilmi, että tilat muodostavat yhteisöjä, joissa on fantastinen tekemisen flow ja jotka tarjoavat mahdollisuuden kasvaa sekä ihmisenä että osaajana. Omaa tilaa käytetään usein muihinkin tarkoituksiin, kuin mihin se on alunperin hankittu. Tämä tekemisen flow ja oman tilan tuoma vapauden tunne haluttiin välittää mainoksissa.

TV-mainoksissa on tärkeää, että kerrotaan jotain olennaista odottamattomalla tavalla. Viestin pitää olla kudottu filmin sisään, eikä olla päälleliimattu. Ja ennen kaikkea mainoksen pitää olla muistettava.

Kärkiviesti

Asiakas valjasti myös koko sosiaalisen median verkostonsa ideoimaan kampanjan kärkiviestiä. Vaihtoehdoista asiakas valitsi toteutettavaksi oman ehdotuksemme ”Tilaa tekijöille”.  Sana tekijä kuvaa hyvin Talliosakkeen asiakkaita, jotka ovat toiminnan ihmisiä. Tekijän synonyymejä ovat osaaja ja aikaansaaja. Hän on oman alansa taituri ja mestari, joka tarvitsee asianmukaiset tilat toteuttaakseen unelmiaan.

TV-mainokset

15 sekunnin TV-spotteja ideoitiin neljä, kullekin pääkohderyhmälle. Lyhyt kesto asetti haasteensa tarinankerronnalle, koska spotissa täytyi olla jotain oleellista ja samaan aikaan odottamatonta, tietysti Talliosakkeen toimintaan oleellisesti liittyvää. Ratkaiseva idea syntyi Talliosakkeen käyttäjätarinoiden pohjalta, joissa toistui ajatus, että vapaus innostaa käyttämään tilaa hankintatarkoituksen lisäksi johonkin muuhun, jopa epätavalliseen tarkoitukseen. Niinpä mainoksissa sähkömiehen johto muuttuu hyppynaruksi, ompelijan saumuri formula-autoksi, jakoavaimet rumpukapuloiksi ja pahvilaatikkokasa kaadettavaksi seinäksi. Mieleenpainuvuuden takaa taustalla soiva mainosjingle, joka varioitiin jokaiseen tunnelmaan sopivaksi.

Toteutus

Neljä TV-mainosta kuvattiin yhden päivän aikana studiossa green screeniä käyttäen, jolloin ei tarvinnut huolehtia tilan varaamisesta eikä sisustamisesta – kuvausrekvisiitta ja näyttelijät vain paikalle oikeaan aikaan. Kuvaustaustoista pystyttiin luomaan myös mielikuvituksellisempia, kun ne tehtiin jälkityönä.

Lopputulos

TV-mainokset pyörivät menestyksekkäästi keväällä 2018 valtakunnallisessa jakelussa ja syksyllä 2018 niitä näytettiin myös Ruotsin televisiossa. Kampanjan ulkomainokset olivat kaikkien isojen teiden varrella vuoden 2018 aikana, ja huomioarvo oli taattu.

Katso yksi TV-mainoksista:

 

Mainosvideon kuvaukset, ihminen esiintyy vihreän kankaan edessä. Kaksi ruutukaappausta mainosvideosta: ihminen suu auki ja toinen moottoripyöräkypärä päässään.